Tuesday, March 3, 2009

SEJARAH PSS

Pengenalan

Pusat Sumber ini dinamakan Pusat Sumber Sekolah Kebangsaan (2) Jalan Bukit, Kajang. Rentetan penubuhannya ialah :

~ 1967 ~

Perpustakaan Hill Street Primary School (2) Kajang telah ditubuhkan dan dipengerusikan oleh En. Edward Jalleh. Selain daripada Bilik Perpustakaan, sudut bacaan di kelas-kelas juga diwujudkan.

~ 1969 ~

Pengerusi barunya ialah En. Yahya Aripin dan perpustakaannya semakin baik.

~ 1970 ~

Sekolah ini dikenali sebagai Sekolah Rendah Kebangsaan (2) Jalan Bukit, Kajang. Guru Besar pula ialah En. Mohd. Nor bin Abd. Manan. Di bawah bimbingan beliaulah Pusat Sumber Sekolah ini berkembang dengan majunya dan menjadi Pusat Sumber contoh Daerah Hulu Langat. Pusat Sumber Sekolah ini telah dibuka dengan rasminya oleh Puan Rita Vias iaitu Pegawai dari Unit Teknologi di Jabatan Pendidikan Selangor pada bulan Januari 1983.

~ 1994 ~

Pusat Sumber sekolah ini telah dibahagikan kepada 3 bilik pula iaitu Bilik Perpustakaan, Bilik Bahan Bantuan Mengajar dan Bilik Visual. Ruang-ruang di Pusat Sumber juga telah ditambah seperti Sudut Bercerita, Laluan Ilmu, Panggung Boneka, Anjung Bacaan, Mini Muzium dan Sudut Bacaan di bilik darjah.

~ 1995 – 2005 ~

Pusat Sumber masih kekal dengan 3 bilik, iaitu Bilik Perpustakaan, Bilih Bahan Bantu Mengajar dan Makmal Komputer. Bilik-bilik ini telah dibaikpulih dan diceriakan. Manakala makmal Komputer diwujudkan pada tahun 2003.

No comments:

Post a Comment